De waarde van de semiotiek

Kort gezegd: semiotiek is de benaming van een systeem dat werkt met tekens en hun betekenis. Een voorbeeld kan zijn, een gloeilampje in een strip als een karakter een idee krijgt. Een teken en hetgene waar het voor staat kunnen verschillende verbanden hebben, namelijk een iconisch, indexicaal en een symbolisch verband.

De semiotiek is ook in twee andere groepen te verdelen; de denotatie en connotatie. Om een teken te kunnen herkennen is namelijk een bepaalde kennis nodig. De verdeling is gebaseerd op welke mate een teken kennis nodig heeft. Voor de denotatie is basis kennis nodig. Als er een beeld word weergeven van een kind op een fiets, kan een denotatie zijn: er staat een kind op de foto die een fiets heeft. Een stapje verder zou zijn; de fiets is duur. Als je dit bekijkt met een connotatief perspectief, zou je kunnen zeggen, de fiets is duur, het kind heeft nette kleren aan en het haar gekamd, dus het zal wel uit een rijk en verwend gezin komen. Denotatie is dus objectief en connotatie is subjectief.

Ik als CMD’er kan dit goed gebruiken, want dit helpt mij om de communicatie van beeld beter te begrijpen en dit dus ook beter kunnen communiceren met de doelgroep. Ook geeft het inzicht op de keuze die ik maak als ik tekens voor een bepaald beeld moet kiezen. Hoe goed ken ik de doelgroep? Kan ik dan kiezen voor een connotatief teken of moet ik kiezen voor een denotatief teken? Als ik een beeld wil creëren moet ik dus goed rekening houden met de kennis van mijn doelgroep. Daarom kan het systeem van de semiotiek mij helpen.

Leave a Reply

