Semiotiek en zijn nut

Semiotiek is het bestuderen van tekens en de betekenis van deze tekens. Tekens komen niet alleen voor in het taal of beeld, maar ook in dagelijkse voorwerpen en de meest gewone dingen om ons heen.

Semiotiek kun je verdelen in 3 verschillende soorten: tekens met een iconische relatie, een indexale en symbolische.
– Iconisch: het teken is afgeleid van het oorspronkelijke voorwerpen en dus lijken deze op elkaar.
– Indexaal: de tekens kunnen van elkaar worden afgeleid en zijn (vaak) een oorzaak en een gevolg van elkaar.
– Symbolisch:  een teken staat voor een bepaald feit. Het teken lijkt totaal niet op wat er bedoelt wordt. Deze tekens zijn afhankelijk van conventies en culturele kennis.

Semiotiek en een CMD’er
Semiotiek is van belang bij Communication and Multimedia Design, omdat bij het maken van verscheidene design in wat voor opzicht dan ook (posters, apps, promotie, etc.) tekens en beeldtaal heel erg van belang is. Je gebruikt bepaalde tekens in je designs en gaat er vanuit dat jou doelgroep deze begrijpt. Echter kunnen deze tekens heel anders worden geïnterpreteerd door de ontvanger, afhankelijk van zijn/haar referentiekader. Waar jij met je design, de vormgeving, beeldmateriaal en kleurgebruik een romantisch en positief beeld probeert te vormen, kan een persoon met een andere achtergrond diezelfde kleuren, beelmateriaal, etc. refereren met negativiteit en onheil.

Deze kennis is van belang om in het achterhoofd te houden als CMD’er, zodat je in je designs ook echt de boodschap over brengt die je wilt overbrengen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s