Wat is narrativiteit en storytelling?

Narrativiteit is een keten van gebeurtenissen met een oorzaak-gevolgrelatie met een begin, midden en eind. Het is een soort stijgende lijn die naar een climax toewerkt, om vervolgens te dalen en met een boodschap af te sluiten. Het doel van storytelling is om iets over te brengen of het nu kennis is, iets wat met gedrag te maken heeft, betekenis geeft of je dingen laat begrijpen. Zodra het een verhaal vertelt, valt het onder storytelling. De narratieve elementen, zoals tijd, ruimte, spanning en personage zorgen dat het verhaal loopt en zorgen dat we onze aandacht vasthouden. Verder spelen ze in op onze emoties en zorgen voor beleving.

In CMD maken we hier graag gebruik van. De reclame Ben, een telefoonbedrijf, die goed in speelt op de emoties van de mensen is een goed voorbeeld. Zo beginnen ze hun reclame door te vragen of ze je aandacht mogen hebben. Dit trekt natuurlijk iedereens aandacht, want als iemand dat aan je vraagt, is het netjes om even te luisteren. Dit is ons gedrag waar deze reclame nu op in speelt. Het verhaal wordt door een vrouwelijk persoon vertelt, maar je ziet steeds iemand anders (jongen/meisje, oud/jong) playbacken op het verhaal wat wordt verteld. Dit zorgt ervoor dat je je aangetrokken voelt, want deze reclame is voor iedereen. Ze vertellen dat ze willen weten wie jij bent. Dit zorgt dat je blijft opletten, want je voelt je aangesproken. Daarna stellen ze zichzelf voor als ‘Ben’. Ben is een algemene naam en ‘Ik ben Ben’ is iets leuks om te zeggen en blijft dus bij mensen hangen. Daarnaast is het ongewoon om twee dezelfde woorden in een zin achter elkaar te hebben. Ondertussen hebben ze je aandacht zo goed te pakken, omdat de reclame zo op een persoon lijkt die jou persoonlijk benaderd, dat je door blijft luisteren. Nu kunnen ze je dan ook meer informatie geven over wie ze als telefoonbedrijf zijn en heel belangrijk: wat ze als doel hebben. Hier is het doel van het bedrijf om te zorgen dat iedereen een mobiele telefoon kan hebben en hun mobiel netwerk de uitkomst is. Uiteindelijk zeggen ze dat ze hopen dat jij hun netwerk gaat gebruiken en sluiten ze af dat ze voor iedereen en hopelijk ook voor jou zijn.

Bronnen:

  1. CorporateStory. (2017). Wat is storytelling? Geraadpleegd van https://corporatestory.nl/storytelling/wat-is-storytelling/
  2. Talmon. (2015). De kracht van storytelling. Geraadpleegd van http://www.talmon.nl/storytelling/
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s