Storytelling & Narrativiteit

Storytelling
Storrytelling is een communicatie- en presentatiewijze waarbij gebruik wordt gemaakt van verhalen. Storytelling kan de boodschap achter campagnes, organisaties en bedrijven tot leven brengen en krachtig laten overkomen. Dit alles door middel van verhalen.

Ons brein kan namelijk verhalen makkelijker onthouden, de spiegelneuronen in ons brein worden geactiveerd bij het horen of lezen van een verhaal; ons brein wordt geactiveerd op dezelfde wijze als wanneer je het zelf zou meemaken. Storytelling geeft een emotioneel, en daarbij persoonlijk aspect aan een verhaal, waardoor je het minder snel zal vergeten.
Narrativiteit
De kenmerken die iets tot een verhaal maken, ofwel het verhalende karakter van een tekst wordt narrativiteit genoemd. Het bezit altijd een begin, midden en einde, waarin het personage een verandering ondervindt. Narratieve elementen in een verhaal zijn de ingrediënten als tijd, ruimte, conflict en personages. Als deze elementen de doelgroep aanspreken, zal jouw boodschap snel duidelijk worden.
Kort en bondig: narrativiteit is een bouwsteen om tot een verhaal te komen, storytelling houdt de beleving van een verhaal in.
Het gebruik als CMD’er

Als CMDer ben je constant bezig het overbrengen van een boodschap in welke manier dan ook.
Met storytelling ben je bezig met het goed overbrengen van een boodschap het gaat hier om de emotie en beleving. Doe je dit verkeerd dan zal het verhaal niet blijven hangen. Het is daarom van belang dat je goed weet op welke doelgroep je bent gefocust. Stem de narratieve elementen goed af op je doelgroep, de tijd, ruimte, conflict en personages. Doe je dit goed dan zal de boodschap snel duidelijk worden. Met als gevolg dat mensen zien wat je product of organisatie doet.

 

Joey Jager

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://storytellingbasicsd01.wordpress.com/2016/09/12/storytelling-narrativiteit/
Brenda van den berg.

Redactie OVA.nl, 29 mei 2016, Storytelling | Definitie en Uitleg.

http://ova.nl/online-marketing/begrippenlijst/storytelling/

Maud Ebbekink van ConsumPsy, 21 juni 2013, Storytelling-effect: Waarom is ons brein verliefd op verhalen?

https://www.frankwatching.com/archive/2013/06/21/storytelling-effect-waarom-is-ons-brein-verliefd-op-goede-verhalen/

Leo Widrich, 12 mei 2012, The Science of Storytelling: Why Telling a Story is the Most Powerful Way to Activate Our Brains.

http://lifehacker.com/5965703/the-science-of-storytelling-why-telling-a-story-is-the-most-powerful-way-to-activate-our-brains

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s