Narrativiteit & Storytelling

Narrativiteit

Narrativiteit is de aanduiding van het verhalende karakter van een tekst, het specifieke kenmerk of geheel van kenmerken dat iets tot een verhaal maakt. Binnen narrativiteit wordt er gebruikt gemaakt van een samenspel van vier kenmerken, communicatie, relevantie, coherentie en temporele progressie. Narrativiteit heeft altijd een begin, middenstuk en slot waarin de personages in het verhaal een verandering ondergaan. Deze veranderingen kunnen gebaseerd zijn op narratieve elementen, tijd, ruimte, conflict of andere personages. Deze veranderingen houden onze aandacht vast en kan daarmee dus verschillende doelgroepen aanspreken. Narratieve elementen zijn zo dus de meest gebruikte bouwstenen van een verhaal of concept.

Storytelling

Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Verhalen zijn een krachtig en effectief communicatiemiddel om mensen te verbinden. Ook om abstracte zaken als visie, strategie en waarden te vertalen naar relevante doelgroepen. Bijvoorbeeld wanneer we iets onverwachts ervaren, ontwikkelen we een verhaal om die onverwachte gebeurtenis toch te kunnen plaatsen. Zo verwerken we wat ons overkomt en wat we doen, geven we betekenis aan wat ons overkomt en wat we doen, ontwikkelen we inzichten en leren we van wat ons overkomt en wat we doen.

Als CMD´er in het werkveld

De twee begrippen die hierboven zijn besproken kom je als CMD´er vaak tegen in het werkveld. De narratieve elementen die, een verhaal creëren om je doelgroep aan te trekken, of om je product op de markt te zetten. Storytelling is alles. Als CMD’er ben je daar 24/7 mee bezig. Wij zorgen voor de communicatie, tussen, met, voor, op, in, doorheen en alle voorzetsel die er zijn, de klanten en stakeholders en iedereen die iets te maken heeft met ons concept. Neem als voorbeeld de jumbo reclame. Die heeft als hoofdrol altijd dezelfde familie, die altijd op dezelfde manier communiceren en wel elke keer een verandering brengen binnen een verhaal die ze proberen te vertellen.

Bronnen

Dijkerman, D. (2007, Juli 23). It´s still storytelling. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2007/07/23/its-still-storytelling/

G.J. van Bork, D. D. (2012). Algemeen letterkundig lexicon. Opgehaald van dbnl: http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_03091.php

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s