Storytelling en Narrativiteit

Storytelling is een communicatie- en presentatiewijze waarbij gebruik wordt gemaakt van verhalen. Om storytelling te kunnen begrijpen moet je uitgaan van narrativiteit. Met narrativiteit word ook wel een verhaal bedoelt. Je kan narratief definiëren als een keten van gebeurtenissen in een oorzaak/ gevolg relatie dat plaats vindt in tijd en ruimte.

Kenmerkend voor een narratief is dat het een begin, midden en einde heeft. Het karakter gaat zo een verandering door. Aristoteles beschreef dit recept al in de vierde eeuw voor Christus. Grafisch gezien is het een soort stijgende lijn die naar een climax toewerkt, om vervolgens te dalen en met een boodschap af te sluiten. Narratieve elementen, zoals tijd, ruimte, spanning en personage, stuwen het verhaal voort en houden onze aandacht vast. Ze spelen in op onze emoties en zorgen voor beleving. Narratieve elementen zijn zo de formele bouwstenen van een verhaal of concept.

Storytelling wordt gebruikt om bijvoorbeeld lastige en complexe werkelijkheden gemakkelijk uit te leggen en helder te maken door het te verwerken in een verhaal. Er moet dan ook veel aandacht worden besteed aan het verhaal, zodat deze de aandacht goed vasthoudt. Alleen op die wijze is het mogelijk om de kernboodschap ook daadwerkelijk over te brengen met het verhaal. De luisteraars moeten aan het einde van het verhaal het gevoel hebben dat ze het verhaal, en vooral ook de boodschap, volledig begrijpen. Corporate storytelling is de meest gebruikte vorm van storytelling. Hierbij worden er verhalen verteld uit de praktijk.

Als CMD’er is storytelling en narrativiteit een belangrijk onderdeel. Als bedrijf wil je klanten trekken, dat doe je door in te spelen op hun emoties en beleving. Denk bijvoorbeeld aan een oudere reclame campagne van Benetton. Zij waren één van de eerste bedrijven die in hun campagne verschillende etniciteiten en huidskleuren lieten zien. Hiermee speelde ze op de emoties van kijkers. Met deze campagne heeft Benetton een gevoel achtergelaten bij mensen.

Bronnen:

  1. Daphne Dijkerma (23 juli 2007). It’s still storytelling. Geraadpleegd op 13 februari 2017, van https://www.frankwatching.com/archive/2007/07/23/its-still-storytelling/
  2. Redactie OVA.nl, 29 mei 2016, Storytelling | Definitie en Uitleg. http://ova.nl/online-marketing/begrippenlijst/storytelling/
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s