Storytelling & Narrativiteit

Storytelling is eigenlijk niets meer dan de manier waarop wij als mensen communiceren om verhalen te vertellen. Om deze verhalen te kunnen begrijpen moet je uitgaan van narrativiteit de definitie hiervan is een keten van gebeurtenissen in een oorzaak en gevolg relatie die plaats vindt in tijd en ruimte dit wordt ook wel een verhaal genoemd.

Een naratief bestaat altijd uit een begin, een middenstuk en een einde waarbij ook het karakter een of meerdere veranderingen maakt in het verhaal wat het leven van het karakter beïnvloed. Deze narratieve elementen zijn dan ook de bouwstenen van een verhaal of concept waardoor het een beleving krijgt voor degene die het leest of kijkt.

De elementen die hiervoor gebruikt worden zoals tijd, ruimte, spanning en personage zorgen er daarnaast voor dat de aandacht van de doelgroep wordt getrokken en wordt vastgehouden. Als je dit zou vertalen naar beeld dan zou je dit kunnen zien als een stijgende lijn die toewerkt naar een climax waarna de lijn sterk daalt en het einde van het verhaal aankondigt.

Door deze manier te gebruiken van communiceren zorgen wij ervoor dat de boodschap die we willen overdragen naar de doelgroep als eerst de aandacht krijgt en er daarna begonnen kan worden met het overdragen van de boodschap naar de doelgroep om er zo te voor zorgen dat deze aan het einde ook daadwerkelijk begrepen wordt.

Als CMD’er zijn zowel narrativiteit als storytelling een belangrijk onderdeel om een boodschap die je wil overbrengen naar de doelgroep te laten slagen. Voorbeeld hiervan is een reclame van Renault waarbij er gebruik gemaakt is van een verhaal om een model auto te verkopen. De Renault Captur is volgens deze reclame niet zomaar een auto maar een way of life waardoor je verder gaat qua beleving/ervaringen dan bij de andere modellen, doel hiervan is dan ook het in spelen op de emoties van potentiele kopers om zo de auto te verkopen.

Bronnen:

  1. Daphne Dijkerma (23 juli 2007). It’s still storytelling. Geraadpleegd op 13 februari 2017, van https://www.frankwatching.com/archive/2007/07/23/its-still-storytelling/
  2. G.J van den Bork (2012). Algemeen Letterkundig Lexicon. Geraadpleegd op 13 februari 2017 http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_03091.php
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s