Dominante overtuigingsmiddelen

froot-krachtige-wnf-advertenties11705-1375029310-12-560x420.jpg

In deze afbeelding van het WWF is er sprake van meerdere overtuigingsmiddelen waaronder ethos en pathos. Door gebruik te maken van het bekende WWF-logo verhoogt de WWF haar geloofwaardigheid, mensen zullen de afbeelding een stuk serieuzer nemen bij het zien van het logo.

Daarnaast wordt er slim ingespeeld op gevoel (pathos), door de aap een menselijke uitstraling te geven met een ‘facepalm’ (personificatie) plaats je het dichterbij je publiek, waardoor de boodschap ook overtuigender wordt.

Ook is er sprake van pars pro toto (synecdoche). De aap (het deel) staat voor ‘alle’ dieren op onze planeet (het geheel). Op deze manier is de boodschap een stuk krachtiger omdat de kijker het gevoel krijgt dat de gehele dierenpopulatie teleurgesteld is in wat we aan het doen zijn met de wereld.

Boek, Beeldtaal

Broek, J. van den, Koetsenruijter, W., Jong, J. de, & Smit, L. (2016). Beeldtaal (2e ed.). Amsterdam, Nederland: Boom.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s