Wanderers

In deze shortfilm gemaakt door Erik Wernquist wordt gebruikgemaakt van verschillende overtuigingsmiddelen. Deze korte film maakt gebruik van alle drie de soorten overtuigingsmiddelen en gebruikt ook meerdere stijlfiguren.

De film begint met een tekst welke verteld dat alles wat er wordt getoond in de film ook in het echt bestaat. De Rhetor verteld een verhaal door middel van een voice over. Daarnaast hebben onder andere de grote bekende bedrijven in deze branche NASA en SpaceX deze video gedeeld. Door dit alles te combineren is een geloofwaardig beeld neergezet welke de kijker niet snel zal vergeten (Ethos).

Er wordt goed ingespeeld op het gevoel van de kijker (Pathos). Door locaties te laten zien welke realistisch lijken en hier een mens in te plaatsen, kan de kijker zich inleven in de mensen in de film. Mensen zijn van nature reizigers en onderzoekers en door dit duidelijk te maken in zowel beeld als geluid, zal de kijker zich geprikkeld voelen en de fantasie aangeroepen.

Door realistische omgevingen en technologie die niet ver in de toekomst bruikbaar zal zijn te laten zien, word er een rationeel argument gesteld (Logos). De mens zal dit bereiken binnen een niet al te lange periode wat de kijker ook nog eens prikkelt.

Net als in de blog hiervoor wordt ook in deze film gebruik gemaakt van Synecdoche en dan met name de Pars Pro Toto. Je ziet een paar mensen in de film, maar deze staan symbool voor de mensheid en de toekomst van onze gehele soort.
Door gebruik te maken van contrast tussen beeld en voice over (geluid) wordt een laatste boodschap meegegeven: We zien prachtige beelden en het is allemaal mogelijk, maar op dit moment nog niet. Ze wachten op ons om te worden ontdekt.

Bronnenlijst:
Wernquist, E. (2015, 04 augustus). Wanderers [Video]. Geraadpleegd van https://vimeo.com/108650530

Broek, J. van den, Koetsenruijter, W., Jong, J. de, & Smit, L. (2016). Beeldtaal (2e ed.). Amsterdam, Nederland: Boom.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s